Mijn leukste klantenreis

Mijn leukste klantenreis

Wat gaat de tijd toch snel! De hoogste tijd om eens terug te kijken en mijn leukste klantencasus (nog wel in de prospectfase) van dit jaar met jullie te delen, zodat jullie mij ook een beetje beter leren kennen. Deze casus is een typisch voorbeeld van een klant, waarbij haast alle lijnen uit mijn vitale aanbod bij elkaar komen.

Eerste acquisitiegesprek
Als makelaarinvitaliteit kom ik bij bedrijven over de vloer die hulp nodig hebben bij de invulling van hun vitaliteitsbeleid. Deze taak komt veelal op het bordje van de HR manager, of van de Manager Leren & Ontwikkelen en die hebben het zelf al zo druk!

“Hellup ik moet een vitaliteitsbeleid opzetten”, is een veelgehoorde uitspraak en het kan zo veel gemakkelijker, in minder tijd, met minder stress en ik durf ook zo maar te zeggen, met een beter resultaat als je mij inhuurt. Ik neem jullie graag mee in mijn aanpak.

Opsturen van mijn digitale folder
Voordat ik met dit bedrijf persoonlijk kennis maakte, heb ik mijn digitale aanbod, samengevat in de VitalityatFirst Inspiratietour gemaild, zodat ze alvast een doorkijkje krijgen in de mogelijkheden. Via iemand uit mijn netwerk kwam ik aan tafel bij twee dames van HR. Op zo’n moment begin ik met luisteren. Wat speelt er binnen het bedrijf? Welke richting willen ze op? Hebben ze al dingen gedaan op het gebied van vitaliteit? Uit de risico inventarisatie bleek bijvoorbeeld, dat het bedrijf te kampen heeft met veelvuldig #kortverzuim binnen de functiegroep van productie- en magazijn medewerkers, die vooral fysieke werkzaamheden verrichten, zoals sjouwen en tillen.

Bedrijfsambities en imagoverandering
Tevens is het bedrijf groeiende en zijn er nieuwe medewerkers nodig, maar lukt het maar niet, om deze te vinden. De vacatures staan uit, maar er solliciteert haast niemand.
Waar het bedrijf ook op wenst in te zetten, is een imago verandering, ze willen een “Great place to work” zijn. Medewerkers die al lang bij dit bedrijf werken, gaan lastig mee in deze voorgenomen weg, ze “doen het al 27 jaar op deze manier” en het werkt toch prima? Tsja, dan heb je als bedrijf een uitdaging.

Luisteren en vragen stellen
Tijdens dit soort acquisitiegesprekken schrijf ik mee en stel ik veel vragen, zodat ik een goed beeld krijg van waar de behoeftes liggen en waar ik de link kan leggen met mijn aanbod Want dat het bedrijf “iets wil met vitaliteit” staat vast. En begrijp me goed, er zijn echter altijd meerdere wegen die naar Rome leiden en ik zie mijn aanbod dan ook als een middel om de bedrijfsambities te behalen en niet als een doel op zichzelf.

Presentatie van de keuzes
Na afloop maak ik een vervolgafspraak en in dit geval werd me de vraag gesteld, of ik een voorstel kon maken en dat aan HR kon presenteren. Tuurlijk, graag zelfs! “Maar dan moet ik wel eerst weten, op welke thema’s uit mijn aanbod jullie wensen in te zetten, zodat ik tijdens mijn presentatie een aantal focuspunten kan mee nemen”, was mijn antwoord. Zo gezegd, zo gedaan.

De presentatie was een groot succes. Ik had de informatie van het vorige gesprek verdeeld in ambities, uitdagingen, wensen en keuzes. De ambities brengen het bedrijf naar een “Great place to work”. De uitdaging ligt ‘m in het feit, dat er veelvuldig kort verzuim is. Hoe voorkom je, dat dit omslaat naar langdurig verzuim en hoge kosten? De wens is het om medewerkers in de verschillende functiegroepen met elkaar te verbinden, terwijl ze écht anders zijn en vragen om een andere benadering. De keuzes geven aan, op welke workshops uit mijn aanbod ze wensen in te zetten.

Dit is mijn ideale klantenreis. Wie gaat er met me mee?

 

 

 

Comments are closed.

Share This