Omringd door idioten

Omringd door idioten.

Ik heb recent een boek gelezen, met de titel: Omringd door idioten. Het gaat over vier gedragstypes, gekoppeld aan de vier primaire kleuren rood, blauw, groen en geel.
🟥 De rode types zijn dominant, direct, daadkrachtig en doelbewust. Ze houden van doorpakken en niet van details. Op weg naar het doel zijn ze niet gevoelig voor emoties bij de ander.

🟨 De gele types zijn inspirerend, creatief, spontaan, positief, lopen over van ideeën, maar krijgen moeilijk iets gedaan. Op weg naar een oplossing, dient zich alweer iets anders aan wat de aandacht trekt.

🟩 De groene types zijn stabiel, geduldig, ondersteunend, beheerst, houden niet van ruzie en laten niet snel het achterste van hun tong zien. Ze zijn voorzichtig en houden niet zo van veranderingen.

🟦 De blauwe types zijn correct, analytisch, grondig, methodisch, gestructureerd en zullen niet iets beweren, wat ze niet eerst zorgvuldig hebben onderzocht en gecheckt. Ze komen lastig in beweging.

Even voor de duidelijkheid: je bent nooit maar 1 kleur. Meestal zijn er twee kleuren dominant.
Niet zo gek dus, dat een situatie, een opdracht, een reactie of een gesprek wordt gekleurd door het gedragstype dat het meeste op jou van toepassing is. Mede door dit boek werd me steeds meer duidelijk, dat een vitaliteitsprogramma binnen een bedrijf zo moet zijn vorm gegeven, dat alle vier de kleurtypes hierop aansluiting vinden, zowel qua vorm als qua inhoud.

Ik zeg wel vaker: vitaliteit gaat niet alleen over fysiek fit zijn, het gaat ook over ontwikkeling en zingeving en deze twee zaken hebben in de regel geen fysieke vorm. Ook een workshop over #slapen of over #werkgeluk heeft te maken met vitaliteit.

De kracht van een goed ingericht vitaliteitsprogramma voor je medewerkers zit ‘m in het aanbieden van veel variatie, maar dan ben je er nog niet! Het gaat ook om de interne promotie en de communicatie. Welke vorm kies je, hoe communiceer je en wat communiceer je?

De blauwe types gaan aan op cijfers of wetenschappelijk onderbouwde inzichten. De rode types gaan aan op een korte, krachtige en feitelijke boodschap, de gele types letten meer op hoe het is vormgegeven, of hoe de workshop heet, de groene types kunnen niet zo goed kiezen, maar vinden veel mogelijkheden wel leuk!

Laat je vooral omringen door veel idioten, want iedereen heeft z’n eigen kwaliteiten en talenten. Het is de kunst om ze te zien en te gebruiken.

#vitaliteitsprogramma #vitaliteit

Comments are closed.

Share This