Tips 7-8-9 voor het opstellen van een vitaliteitsbeleid.
Het opstellen van een vitaliteitsplan binnen een organisatie vraagt veel tijd, kennis en ervaring. Het gaat niet slechts om de dingen goed doen, maar vooral ook om de goede dingen doen. Deze 9 tips geven je een kickstart en besparen je veel tijd!
Onderstaande 6 tips heb ik al eerder gedeeld:
✅ 1. Hou het klein
✅ 2. Doe een behoeftenonderzoek
✅ 3. Speel in op een actualiteit
✅ 4. Geef het programma een naam
✅ 5. Zorg voor interne promotie
✅ 6. Betrek de leidinggevenden
Deze week de laatste 3 tips uit de reeks om er voor te zorgen, dat wat je op papier hebt, ook écht wordt ingezet en dat het plan een succes wordt, ook niet onbelangrijk.
𝗧𝗶𝗽 𝟳. 𝗕𝗲𝗻𝘂𝘁 𝘁𝗮𝗹𝗲𝗻𝘁𝗲𝗻 𝘃𝗮𝗻 𝗷𝗲 𝗺𝗲𝗱𝗲𝘄𝗲𝗿𝗸𝗲𝗿𝘀
Het kan zo maar zijn, dat een medewerker ook talenten heeft op een ander vlak dan waar-ie bij jou voor werkzaam is. Denk aan de collega, die in de avonduren hardlooptrainingen geeft bij de plaatselijke atletiekvereniging. Of de collega die de stoelmassage opleiding heeft gevolgd. Van hun additionele kwaliteiten gebruik maken, creëert betrokkenheid en draagvlak.
𝗧𝗶𝗽 𝟴. 𝗚𝗲𝗯𝗿𝘂𝗶𝗸 𝗱𝗲 𝗸𝗲𝗻𝗻𝗶𝘀 𝘃𝗮𝗻 𝗷𝗲 𝘃𝗲𝗿𝘇𝗲𝗸𝗲𝗿𝗮𝗮𝗿
Verzekeraars willen graag meedenken en ze kunnen ook aangeven wat de trends zijn. Gebruik die kennis! Ook bedrijfsartsen kunnen trends signaleren over bijvoorbeeld burn-out, obesitas of stress. En komen er inzichten vanuit de PMO’s?
𝗧𝗶𝗽 𝟵. 𝗘𝘃𝗮𝗹𝘂𝗲𝗲𝗿 𝗿𝗲𝗴𝗲𝗹𝗺𝗮𝘁𝗶𝗴
Kijk altijd goed of het aanbod nog is afgestemd op de vraag. Tijden veranderen, omstandigheden veranderen, medewerkers veranderen. Een vitaal programma is eigenlijk nooit klaar. Door regelmatig te evalueren, houd je zicht op de wensen en verwachtingen van je medewerkersgroep en blijft het programma zelf ook in beweging.
𝗧𝗼𝘁 𝘀𝗹𝗼𝘁: zorg ervoor, dat er veel variatie zit in het aangeboden programma. Vitaliteit en fitheid gaan niet alleen over het fysieke stuk. Ook mentaal is er veel fitheid te behalen!
Inspiratie nodig voor de invulling van een vitaliteitsprogramma? www.vitalityatfirst.nl
#vitaliteit #gezondeleefstijl #goedwerkgeverschap